Webovky pro firmy

Mobilní web a proč jej potřebujete

Žijeme v éře mobilní. To by měl být hlavní důvod, proč mít mobilní verzi Vašeho webu. Zkuste si vzpomenout, když jste naposledy byli na pro mobilní zařízení neoptimalizovaném webu a snažili jste se něco najít nebo na něm něco udělat. S téměř úplnou jistotu můžu říct, že to bylo otravné a neintuitivní. A hlavně to trvalo mnohem déle, než by mělo.

Dozvíte se:

> Proč je dnes nutné mít responzivní web
> Volba nejlepšíhé řešení

Doba čtení: 5 minut

Mobily vedou

Podle průzkumu od Broadbandsearch od roku 2013, za posledních sedm let stoupl počet návštěv webů z mobilních zařízení o 222%, z 16.2% až na nadpolovičních 53.3% v roce 2020. Tato čísla dokáže ještě více ovlivnit to, pro jakou věkovou skupinu je web určen. Při mladých lidech do třiceti let toto procento stoupá mnohem výš. Naopak, když děláte web pro starší věkovou kategorii, návštěvnost z mobilních zařízení může klesnout. To ale neznamená, že byste neměli nad mobilním webem uvažovat. Do statistiky také nebyly zahrnuty tablety, takže počet mobilních zařízení včetně tabletů může být vyšší.

Jak velký náklad tvoří vývoj mobilní verze webu?

Pravděpodobně ne tak veliký, jak si myslíte. V dnešní době většina designéru bere v potaz mobilní zařízení už při návrhu. Standardem se při návrhu webu stává takzvaný mobile-first přístup. Mobile-first přístup v podstatě znamená to, že web se nejdříve navrhne pro mobilní zařízení a z něj se vyvíjí verze pro prohlížeče. Z pohledu designu se tím pádem mobilní verze webu prodraží jenom minimálně nebo vůbec.

Co se týče kódování webu, při dobrém návrhu není pro mobilní zařízení potřeba tolik úprav, takže čím lepšího budete mít designéra, tím méně Vás bude stát kódování webu.

Mobilní verze nebo nativní aplikace?

Na druhé straně je opačný extrém. Mnoho lidí platí za vývoj nativních aplikací, i když je ve skutečnosti nepotřebují. Ve mnoha případech nativní aplikace neposkytuje žádné výhody oproti mobilní verzi Vašeho webu. Naopak, mnoho lidí si nechce instalovat miliontou appku do svého mobilu a spíše by přijali pouze mobilní verzi Vašeho webu nebo aplikace běžící na internetu. Zkuste se sami sebe zeptat, jaké výhody by Vám přinesla mobilní aplikace oproti respozivnímu webu. Ve většině případů, když Vaše služba není přímo vyvíjena jako mobilní aplikace, mobilní aplikaci nepotřebujete a když se jednoho dne dostanete do situace, že ji budete potřebovat, budete už pravděpodobně mít tým profesionálů, který to bude umět vyřešit. Další oblíbenou možností je vývoj aplikace hybridní. Jde o aplikaci, která má společnou code-base pro aplikace jak pro Android, tak i iOS. Často jsou tyto aplikace vyvíjené v Javascriptu, jazyku který Váš kóder určitě zná, což Vám ušetří další peníze a hlavně čas. Některé části, včetně celého back-endu aplikace, jsou sdílené mezi webem a mobilní aplikací.

No a co si mám vybrat?

To, jak jsme už napsali, závisí na Vašich potřebách. Ale s nejvyšší pravděpodobností Vám stačí responzivní verze webu pro mobilní zařízení, kterou Vám každý šikovný designér za minimální příplatek udělá a každý šikovný kóder během okamžiku nakóduje.

Závěr

Cílem tohoto článku bylo pomoci Vám rozhodnout se, kterou možnost zvolit a ukázat Vám, že responzivní web je cesta, kterou byste se jednoznačně měli vydat.

SEO aneb nechte se najít

Mnoho lidí SEO zanedbává, nebo ho dokonce úplně ignorují. Správným využitím SEO technik dokážete výrazně zvýšit návštěvnost webu. SEO je optimalizace pro vyhledávače jako je Google, Yahoo, Seznam a další. Velké množství návštěv webu pochází právě z těchto vyhledávačů.