Webovky pro firmy

Jak typografie ovlivňuje vnímaní Vašeho webu

Základem každého webu je text. Proto by měl plnit svůj účel a prodávat. Hned po tom, co si návštěvník webu udělá první dojem a rozhodne se na webu zůstat, přesune se ke čtení obsahu webu. Jak ale všichni víme, nikdo se nechce hrabat v patnácti odstavcích textu a hledat tam informace.

Dozvíte se:

> Správné použití typografie
> Vliv na zákazníka

Doba čtení: 5 minut

Nevyhnutelná teorie

Všechny fonty se dělí do dvou kategorií: Serif a Sans-serif. Serif fonty jsou takové, které mají patky. Naopak, sans-serif fonty jsou bezpatkové. Na první pohled nepatrný rozdíl, který ale naopak ovlivňuje mnoho faktorů. Například také to, jak font a celkový text působí. Serif fonty zpravidla působí luxusnejším, historičtějším dojmem. Sans-serif fonty se vyznačuje převážně čistými, jednoduššími liniemi a v moderním designu mají větší zastoupení. Fonty typu serif jsou vhodnější pro dlouhé texty, do knih, nebo pro weby mající velké množství psaného textu, který potřebují prodat. Také se hodí pro značky, které mají působit honosným a luxusním dojmem. Sans-serif fonty jsou naopak vhodnější pro modernější a hravější aplikace, jsou velmi vhodné pro nadpisy, které mají přitáhnout pozornost. Často se také využívá kombinace serif a sans-serif fontů.

Kategorie fontů není ale jediný aspekt, co se typografie týče.

Dalším důležitým aspektem typografie webu je počet fontů. Tady platí pravidlo: čím méně tím lépe. Maximum fontů použitých na webu by mělo být tři, avšak dva jsou úplně ideální. Nejen z hlediska vizuálního, ale také s ohledem na čas potřebný pro načítání webu. Čím víc fontů, které se musí odněkud stáhnout, tím delší čas načtení, což mnoho potenciálních zákazníku odradí.

Vizuální hierarchie pomocí textu

Pomocí typografie se dá docílit mnoha věcí, pro Váš web tolik důležitých. Vizuální hierarchie je jeden z nejdůležitějších aspektů webu. Ovlivňuje to, jak uživatel “putuje” po webu a tím pádem ho můžete nasměrovat tam, kam potřebujete. Web by měl být intuitivní a z typografického hlediska jako kniha. V knize se člověku málokdy stane, že neví v jakém pořadí má číst, co je nadpis a co text, co jde první a co druhé. To se bohužel o velkém množství webů nedá říct. Text by měl po webu vést. Uživatel by měl po webu postupovat hladce, jako když čte knížku a soustředit se na obsah, ne na to, kde co je a co s čím souvisí. Text na webu by měl mít své hranice. A to doslova. Dlouhé řádky se nejen špatně čtou, ale také špatně vypadají. Názor na maximální délku řádků se liší, ale téměr všichni se shodnou na hranice mezi 45 až 75 znaky. Delší řádky jsou nepříjemné na čtení a uživatel se v textu ztrácí, přeskakuje řádky a zážitek z čtení není úplně ideální. Minimální délce řádku se meze nekladou, ale s ničím to není třeba přehánět.

Závěr

V tomto článku jsme se snažili poukázat na důležitost typografie pro Váš web. Schválně jsme nepoukazovali na byznysovou stránku věci, protože je mnoho způsobů, jak typografie využít ve svůj prospěch a získat tak náskok před konkurencí. Při tvorbě webových stránek se snažíme typografii webu používat chytře a efektivně.
Jak barvy ovlivňují vnímání Vašeho webu

Barvy jsou všude kolem nás a přímo ovlivňují náš život a naše emoce. Zkuste si představit jaro, krásnou kvetoucí přírodu, všude to září barvami. Pravděpodobně ve Vás tato představa vyvolala pozitivní emoci.